czwartek, 15 maja 2014

Jedno Memo, a 10 zastosowań dla dzieci w różnym wieku.

Matka zawsze była ogromnym fanem gier planszowych i od lat najmłodszych postanowiła dziecku takowy rodzaj aktywności intelektualnej proponować.
Młode na szczęście złapało bakcyla i planszówki w Matki domu stały się stałym elementem domowych zabaw edukacyjnych. Z czasem przybywało ich coraz więcej i więcej, wykorzystywane były na wielu frontach. Były motorem do zabawy indywidualnej, z rodzicami, róweśnikami, nawet nie raz goście załapali się na "partyjkę" domino albo innej gry o szerokim zakresie wiekowym w stylu ... gra dla osób od lat 5 do 105 :)

Tylko od czego zacząć. Szczególnie w sytuacji kiedy w domu mamy jedno/dwu/trzylatka. Co będzie dla niego interesujące, nie za trudne, a przy okazji nie doprowadzi Matki do szału? Warto wybrać coś co można wykorzystać na wiele sposobów i wystarczy na lata.
Na start poszło MEMO (zwane też memory, a po naszemu pamięcią)
Gra o prostych zasadach, która świetnie ćwiczy pamięć, koncentrację, kojarzenie, uczy logicznego myślenia.


Cała gra to zaledwie 24 tekturowe kartoniki, na nich obrazki, właściwie 12 obrazków razy dwa. Zasady są banalne. Wszystkie odwrócone są obrazkiem do dołu. Gracz ma za zadanie odkryć kolejno dwa kwadraciki i starać się trafić w parę. Wygrywa ten kto zbierze najwięcej par.


Zanim Matka pierwszy raz zagrała ze swą pociechą ..... zastanawiała się głęboko czy oby niespełna 3-latek podoła zadaniu. Czy możliwe jest by taki malec wytrwał do końca gry? Jakież ogromne było jej zdziwienie, kiedy po zakończeniu i ogłoszeniu remisu młode zapragnęło powtórki.... i tak trzy razy..... Oj bardzo zdziwiła się Matka, że taka gra może zapewnić sporą frajdę dziecku, a Matce odrobinę spokoju...


Zaletą gry jest jej wszechstronność i w sumie ponadczasowość. Nadaje się nawet dla roczniaków, trzeba tylko odpowiednio zmienić zasady gry. Można zagrać samemu, można w parze lub w kilka osób.

Kilka naszych zabaw z tą MEMO od GRANNA dla maluszków od roku do 3 lat:

1. Gdzie jest miś?
Wyciągamy trzy kartoniki, w tym ten z ilustracją misia. Do ręki bierzemy drugi kartonik z misiem i pytamy.... gdzie jest miś? Dziecko wybiera prawidłową kartę z trzech leżących przed nim.

2. Który klocek przedstawia.... instrument (zabawkę etc.)
Przygotowujemy trzy kartoniki, w tym ten ilustrujący gitarę (misia etc.) i pytamy, który kartonik  przedstawia instrument. Dziecko wskazuje na jeden z kartoników wyłożonych przed nim.


3. Ułóż sentencję
Prosimy dziecko aby utworzyło np. dwa rzędy - jeden z obrazkami ułożonymi do góry drugi z obrazkami ułożonymi do dołu, albo ułożenie figury geometrycznej np. kwadrat skaładający się z katoników 4x4 w sposób alby powstała szachownica, czyli kartonik odkryty obok kartonika z zakrytym obrazkiem. 
4. Ułóż wieże
Zachęcamy dziecko, aby z klocków ułożyło możliwie najwyższą wieżę.
5. Nazwij przedmiot
Dziecko nazywa przedmioty, które widzi na obrazkach
6. Pogrupuj obrazki
Poukładaj kartoniki w zbiory np. wg koloru tła, grup przedmiotów: zabawki, instrumenty etc.

Ze starszakami można już pobawić się w bardziej zaawansowane opcje:
7. Kalambury I
Dziecko losuje jeden kartonik i pokazuje (bez mówienia) co na nim  jest, do czego służy etc. druga osoba zgaduje. Potem zmiana ról.
8. Kalambury 2
Dziecko losuje kartonik i na kartce próbuje (bez pokazywania) go narysować, druga osoba zgaduje co to za przedmiot. Potem zmiana ról.
9.Kalambury 3
Dziecko losuje kartonik i opowiada co jest na kartoniku, ale nie może podać nazwy przedmiotu, druga osoba zgaduje co to może być. Potem zmiana ról.
10. Ułóż historię
Dziecko losuje kartonik i tworzy historię o przedmiocie, który znajduje się na obrazku.

Ocena: 4,5/ 5
Cena:  20,90 - 29,90 PLN
Info od producenta - TUTAJ

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz